Jako małe dzieci pisaliśmy pamiętniki, chowając nasze zapiski głęboko na dnie szuflady. Dziś wielu z nas publikuje swoje przemyślenia w Internecie, prowadząc blogi. Ich tematyka może być bardzo różna, począwszy od wspomnień z podróży, poprzez porady i szkolenia biznesowe, na kulinarnych przepisach kończąc.  Od 2006 roku wirtualni autorzy obchodzą swoje święto, bowiem właśnie wtedy datę 31. sierpnia ustanowiono Światowym Dniem Blogów. Jaka jest geneza tego święta? Jak założyć bloga? Jak pozycjonować bloga? Gdzie założyć darmowego bloga? Jaki prowadzić bloga, aby osiągnąć sukces? Jak zarabiać na blogu? Sprawdźmy. 

Czym jest blog? 

Poruszając temat blogosfery, nie sposób nie wspomnieć o tym, czym tak w zasadzie jest blog. Jest on definiowany jako rodzaj strony internetowej, zawierającej chronologicznie zamieszczane wpisy, pierwotnie pełniącej rolę wirtualnego pamiętnika. 

Początkowo określany był weblogiem. Nazwa ta została użyta po raz pierwszy w 1997 roku przez Jorna Bargera, uznanego za jednego z pierwszych blogerów na świecie i powstała przez połączenie dwóch słów: web (ang. sieć) oraz log (ang. dziennik).  

Dwa lata później informatyk Peter Merholz poprzez grę słów zamienił tę nazwę na we-blog, aby ostatecznie ewoluowała ona do znanego po dziś dzień określenia „blog”. 

Historia bloga 

Za prekursora blogerów uznaje się Doogie Howsera, bohatera popularnego amerykańskiego serialu emitowanego w latach osiemdziesiątych. Ten nastoletni lekarz miał w zwyczaju zapisywać na komputerze swoje przemyślenia dotyczące wydarzeń mijającego dnia. 

Dziesięć lat później w sieci pojawiły się prawdziwe blogi. Według różnych źródeł, za pierwszych blogerów na świecie uznaje się Tima Bernersa-Lee lub Justina Halla.

Lee w dniu 6. sierpnia 1991 roku założył swój wirtualny pamiętnik „What’s new”, któremu oficjalnie nadano miano pierwszego bloga.

Inni za prekursora blogerów uznają Justina Halla, który swój blog prowadzi nieprzerwanie do dziś aż od 1994 roku.  

W 2006 roku, datę 31. sierpnia oficjalnie ustanowiono dniem blogów. Ma on na celu propagowanie twórczości wirtualnych autorów. Przyjęło się, że właśnie tego dnia każdy bloger publikuje post z reklamą pięciu innych blogów, najlepiej o tematyce innej niż jego własna. 

Pierwsze blogi w Polsce 

W Polsce za jednego z pierwszych blogerów uznaje się publicystę i prawnika Piotra Waglowskiego, twórcę serwisu vagla.pl, który powstał w styczniu 1997 roku.   

Rola blogów 

Pierwotnie blogi pełniły funkcję wirtualnych pamiętników. Były to prywatne strony, często anonimowe, na których autorzy zamieszczali głównie swoje przemyślenia lub wspomnienia. 

Dziś w wielu przypadkach blogi ewaluowały do roli komercyjnych narzędzi marketingowych, źródeł zarobku lub kanałów komunikacji z partnerami i klientami. Prowadzone są zarówno przez osoby prywatne, jak również duże firmy. 

Blogerzy z anonimowych twórców często zmieniają się we wpływowych i popularnych influencerów, dla których w wielu przypadkach jednym z głównych źródeł dochodów jest reklama produktów lub usług na łamach bloga. 

Blogosfera – statystyki 

Choć od kilku lat nieprzerwanie największy wzrost odnotowują social media, a Twitter, Snapchat i Instagram cieszą się niesłabnącą popularnością wśród internautów, blogosfera również nie ma powodu do narzekań. 

Według statystyk na świecie istnieje obecnie ok. 505 milionów blogów, z czego 441 milionów znajduje się na platformie Tumblr, 60 milionów na WordPressie, 1,83 miliona na Joomla oraz 1,1 miliona na Drupal. 

Co ciekawe, każdego dnia powstaje prawie 6 milionów nowych blogów. Liczby te są imponujące, biorąc pod uwagę, że w 1999 roku w Internecie opublikowane były zaledwie 23 blogi.

Większość platform umożliwia założenie bloga za darmo, jednak aby w pełni móc wykorzystać jego potencjał, konieczny jest zakup wtyczek, szablonów oraz przeprowadzenie płatnych kampanii reklamowych. 

Wszystkie wydatki związane z promocją bloga w sieci pokryje krótkoterminowa pożyczka online. 

W SOLVEN możesz otrzymać pożyczkę do 8000 zł z Rzeczywistą Roczną Stopą Oprocentowania równą 1972,17%. Jeżeli z pewnych względów nie uda Ci się zwrócić gotówki w ustalonym czasie, możesz wnioskować o przedłużenie terminu spłaty nawet o 30 dni. Wszystkie koszty znajdziesz w umowie, nie musisz się zatem obawiać żadnych ukrytych opłat. Przy minimum formalności bez konieczności wychodzenia z domu!

szybka-pozyczka-online-zloz-wniosek-SOLVEN-blogCzy na blogu można zarobić? 

Jak wiadomo blogowanie to w dzisiejszych czasach nie tylko hobby, ale w większości przypadków również źródło dochodów. 

Jak pokazują badania, ponad 70% blogerów czerpie korzyści ze swoich wpisów. W ponad 40% przypadków jest to współpraca barterowa. Prawie takie sama liczba internetowych twórców pobiera wynagrodzenie za promowane treści. Pozostali zarabiają na bannerach reklamowych oraz linkach afiliacyjnych.    

Ile zarabiają blogerzy? 

Na to pytanie nie można udzielić jednoznacznej odpowiedzi. Stawki zależą głównie od popularności bloga, czyli liczby odsłon oraz jego tematyki. 

Internetowi twórcy, których blogi odwiedza do 5000 czytelników miesięcznie, mogą liczyć na roczne zarobki w wysokości ok. 3000 zł. Najbardziej poczytni blogerzy, którzy mogą pochwalić się ponad milionem odsłon w ciągu miesiąca, inkasują rocznie nawet 300000 zł. 

Liczby te nie robią jednak wrażenia biorąc pod uwagę najbardziej dochodowy blog na świecie. Twórcy amerykańskiej witryny newsowej Huffington Post zarabiają średnio 14 milionów dolarów miesięcznie. 

Jednak nie tylko blogosfera daje szansę na pokaźne zarobki. Które zawody zyskują na popularności? Jakie stanowiska znajdują się na liście profesji przyszłości? Wszystkie informacje na ten temat znajdują się tutaj. 

Jak założyć bloga? Wskazówki krok po kroku

Kiedy już poznaliśmy nieco teorii na temat blogosfery, nadszedł czas na założenie własnego bloga. Jak założyć bloga? 

W pierwszej kolejności zastanówmy się nad jego tematyką. Warto, aby pokrywała się z naszym hobby, zainteresowaniami lub dziedziną, w której mamy dużą wiedzę. Przede wszystkim pozwoli nam to na publikowanie ciekawych, angażujących treści, a także sprawi, że po tygodniu nie minie nam chęć na blogowanie.

Gdy już wiemy, o czym będziemy pisać, przyszedł czas na wybór domeny, platformy i hostingu. 

Jaka domena dla bloga?  

Ważne, aby nazwa sugerowała tematykę bloga i zwiększała jego widoczność w wyszukiwarce. 

Gdzie założyć bloga za darmo? 

Jak założyć bloga? Gdzie założyć bloga? Jaka jest najlepsza platforma dla bloga? Jeśli wpiszemy któreś z tych pytań w wyszukiwarkę, z pewnością w większości wyników znajdziemy dwie nazwy – WordPress i Blogger. Wynik ten nie dziwi, bowiem są to platformy, które w ostatnim czasie cieszą się niesłabnącą popularnością. 

Każda z nich posiada jednak swoje wady i zalety.

W przypadku WordPressa mamy do czynienia z wersją .com i .org. Ta pierwsza jest bezpłatna, umożliwia podpięcie własnej domeny z końcówką wordpress.com, a także automatycznie przeprowadza backupy, czyli tworzenie kopii zapasowych.     

Ma jednak bardzo ograniczone możliwości w kwestii personalizacji, czy instalacji narzędzi marketingowych tj. Google Analytics. Większość wtyczek jest płatna, a przestrzeń dyskowa bardzo niewielka. Co ważne, blog nie należy do właściciela, a firmy Automattic.

Sprawa wygląda zupełnie inaczej w przypadku WordPress.org. Lista zalet tego popularnego CMS’a jest niezwykle długa: począwszy od nieograniczonych możliwości personalizowania bloga, poprzez dostęp do dziesiątek tysięcy bezpłatnych wtyczek, na możliwości podpięcia narzędzi marketingowych i fakcie, ze jesteśmy jedynymi właścicielami bloga kończąc. 

Jednak, choć jest to darmowe rozwiązanie, do jego działania potrzebujemy płatnego hostingu. Ponadto, dla początkujących użytkowników może wydawać się zbyt skomplikowane. 

Do wyboru mamy jeszcze platformę Blogger. Jest to darmowe rozwiązanie, którego obsługa jest łatwa i intuicyjna. Umożliwia również podpięcie własnej domeny. 

Wygląd blogów założonych na Bloggerze pozostawia jednak wiele do życzenia. Ponadto, jak w przypadku WordPress.com, blog nie należy do nas. 

Jaki hosting dla bloga?

Większość darmowych platform udostępnia niewiele miejsca na materiały użytkowników. Dlatego jeśli chcemy publikować wiele zdjęć, czy plików video, powinniśmy rozważyć własny hosting. 

W tym przypadku warto porównać oferty nie tylko pod kątem ceny, ale również ilości dostępnego miejsca, ochrony przed atakami hackerskimi, poziomu pomocy technicznej i tego czy znajduje się w chmurze (takie rozwiązanie zapewnia największą dostępność treści i najmniejszą awaryjność).

Jak pozycjonować bloga? 

Każdy autor bloga chce przyciągnąć do niego jak największą liczbę czytelników. Aby tak się stało, nie wystarczą ciekawe treści. Potrzebnych jest również kilka zabiegów marketingowych. Przede wszystkim sprawdźmy, jak pozycjonować bloga pod kątem SEO. Frazy kluczowe i odpowiedni kontent sprawią, że nasz wirtualny pamiętnik zajmie wyższe pozycje w wyszukiwarkach. 

Warto również rozważyć płatną reklamę AdWords. Kampania w Google umożliwi wyświetlanie płatnych linków sponsorowanych w wyszukiwarce, co zwiększy liczbę odwiedzających naszą stronę.

Jak pisać bloga? Zasady   

Główną zasadą jest oczywiście tworzenie ciekawych i angażujących treści. Zadbajmy także o estetykę wpisów, pilnujmy gramatyki i ortografii, stosujmy krótkie akapity, nie zapominajmy również o zdjęciach lub materiałach video.

Tworzenie ciekawych multimediów nie jest możliwe bez odpowiedniego sprzętu. Zatem jeśli nagrywamy filmiki lub prowadzimy fotobloga, warto zaopatrzyć się w dobrą kamerę, aparat oraz mikrofon. 

Musimy jednak wiedzieć, że interesujący kontent nie wystarczy, jeśli nie będziemy pisać regularnie. Najlepiej z góry ustalić liczbę wpisów, jaka pojawi się na naszym blogu w ciągu tygodnia lub miesiąca i konsekwentnie się tego trzymać.

Pamiętajmy również o interakcji z czytelnikami. Zadawajmy im pytania, prośmy o opinię, a także odpowiadajmy na wszystkie komentarze.

Warto również uruchomić newsletter, dzięki któremu zbudujemy własną bazę mailingową.

Aby blog odniósł sukces, należy promować go w mediach społecznościowych. Dlatego nie zapomnijmy o stworzeniu profili w takich serwisach jak FaceBook, czy Instagram. 

Podsumowanie 

Prowadzenie bloga może być nie tylko dobrą zabawą, ale również sposobem na zarobienie pieniędzy. Dlatego warto przyłożyć się do tego, aby stworzyć profesjonalny wirtualny dziennik z interesującym kontentem.

Niezależnie od tego, czy chcemy opłacić serwer, zainwestować w płatną reklamę w Internecie, czy kupić sprzęt potrzebny do przygotowania ciekawych treści, wszystkie wydatki pokryje szybka pożyczka online. 

Krótkoterminowa pożyczka SOLVEN to nawet 8000 zł przy Rzeczywistej Rocznej Stopie Oprocentowania 1972,17 %. Udzielenie pożyczki uzależnione jest od pozytywnej oceny zdolności kredytowej Klienta.

szybka-pozyczka-online-zloz-wniosek-SOLVEN-blog