„Nie jedz, bo to na święta!” Chyba każdy z nas chociaż raz w życiu wypowiedział albo usłyszał podobne zdanie. O ile podjadanie bożonarodzeniowych przysmaków przed kolacją wigilijną nie jest mile widziane, o tyle w czasie świąt możemy pozwolić sobie na nieograniczoną konsumpcję. Smakowite pierogi, aromatyczny barszcz z uszkami, przepyszne ciasta. Któż z nas jest się im w stanie oprzeć, zwłaszcza kiedy tradycja nakazuje, aby spróbować wszystkich dwunastu potraw?

W rezultacie często całe święta spędzamy na leniuchowaniu, zajadając się bożonarodzeniowymi przysmakami, w wyniku czego czujemy się senni i ociężali, a w Sylwestra waga pokazuje kilka kilogramów na plusie.

Jak zatem jeść, aby nie przejeść się w święta? Jakimi zasadami kierować się, aby nie przytyć przed Sylwestrem?

Przemyślane gotowanie

Dbanie o to, aby podczas świąt zdrowo się odżywiać, możemy rozpocząć już na etapie przygotowań potraw wigilijnych. Istnieje kilka trików, dzięki którym nasze dania będą nie tylko smaczne, ale również zdrowe i niskokaloryczne.

Zacznijmy od tego, aby smażenie ryb w głębokim tłuszczu zastąpić duszeniem lub gotowaniem na parze. Zadbajmy o to, aby w naszych sosach i sałatkach zamiast majonezu królował jogurt naturalny. Cukier w ciastach i deserach zamieńmy na miód, a mąkę pszenną na żytnią. Smak naszych potraw wzbogaćmy przyprawami. Curry, pieprz cayenne, imbir czy cynamon zbawiennie wpływają na metabolizm. Zamiast białego pieczywa, na stół połóżmy chleb razowy.

Dzięki tym kilku trikom znacznie odchudzimy nasze potrawy, a po ich zjedzeniu będziemy czuć się lekko i nie przybierzemy na wadze.

Przed wigilią

Na kilka dni przed wigilią zmieńmy nawyki żywieniowe. Panujący w tym czasie post może być dokonałbym bodźcem do wprowadzenia do naszego jadłospisu lekkich postaw i ograniczenia spożywanych posiłków. Dzięki temu w Wigilię już po zjedzeniu niewielkiej ilości dań poczujemy się syci, co uchroni nas przed nadmiernym objadaniem się.

Chociaż tradycja nakazuje, aby w Wigilię cały dzień pościć, nie jest to najlepszy pomysł. Siadając głodni do stołu, nęceni smakowitymi zapachami świątecznych dań, na pewno nie będziemy w stanie powstrzymać się przed zjedzeniem dużych porcji. Zdecydowanie lepszym pomysłem jest spożywanie tego lekkich posiłków, ale nie dopuszczanie do uczucia głodu. Pijmy też duże ilości wody mineralnej, co pozwoli zapełnić żołądek.

Zakup sprzętów, dzięki którym przygotujemy zdrowe wersje wigilijnych potraw, umożliwi krótkoterminowa pożyczka —> SOLVEN <— Do 8000 zł przy minimum formalności, bez wychodzenia z domu.

Kolacja wigilijna: jak się nie przejeść?

Kolację wigilijną rozpocznijmy od zjedzenia lekkiego barszczu czerwonego, który sprawi, że szybko poczujemy się syci. Dzięki temu zjemy mniejsze porcje bardziej kalorycznych potraw.

Pozostając w temacie porcji. Tradycja nakazuje, aby spróbować wszystkich dań znajdujących się na wigilijnym stole. Nie oznacza to jednak, że musimy nakładać sobie kopiate talerze jedzenia. Niewielki kawałek ryby, kilka pierogów czy kawałeczek ciasta wystarczą, aby nacieszyć się smakiem każdego z przygotowanych dań.

Zadbajmy również o to, aby talerzyki na których jemy były niewielkich rozmiarów. Dzięki temu, chociaż nałożymy na nie mniej jedzenia, porcje będą wydawać się na większe.

Ograniczmy też spożywanie kapusty, która powoduje wzdęcia. Świąteczne menu możemy natomiast urozmaicić krokiecikami lub pierogami z mozzarellą i szpinakiem. Takie nowoczesne wersje wigilijnych potraw są zdecydowanie zdrowsze i mniej kaloryczne, a my po ich zjedzeniu nie będziemy odczuwać dyskomfortu.

Zwróćmy także uwagę na to, czym popijamy potrawy. Napoje gazowane lub kupne soki zawierają w sobie dużo cukru i są wysokokaloryczne. Zdecydowanie lepszym pomysłem będzie kompot z suszu, pod warunkiem, że nie jest dosładzany cukrem, zimowa herbata z miodem, cynamonem i goździkami, albo samodzielnie przygotowany sok. Bazą wielu świątecznych dań są właśnie warzywa i owoce. Te, które nam zostały możemy zmiksować lub wycisnąć, przygotowując zdrowy napój.

Nie tylko samo jedzenie, ale również nasze zachowanie przy świątecznym stole, ma wpływ na to jak się czujemy. Potrawy jedzmy powoli, gryząc dokładnie każdy kęs, a pomiędzy próbowaniem różnych potraw róbmy krótkie przerwy. Zadbajmy również o to, aby co jakiś czas wstawać od stołu. Spacer z psem czy chociażby rozdawanie prezentów domownikom to doskonałe preteksty, aby zażyć trochę ruchu. Nawet wspólne śpiewanie kolęd, chociaż na krótki czas odciągnie naszą uwagę od podjadania.

Po kolacji wigilijnej wybierzmy się pieszo na pasterkę. Ruch na świeżym powietrzu sprawi, że nie będziemy czuć się ociężale.

Jak nie przytyć w czasie świąt?

A co z pozostałymi dniami? Wszak święta to nie tylko Wigilia, a smaczne jedzenie wciąż zalega na półkach w lodówce.

W czasie uroczystego śniadania kierujmy się podobnymi zasadami jak podczas kolacji. Ponieważ na stole dodatkowo pojawią się również mięsa, warto wcześniej zadbać o to, aby nie były one tłuste. Może w tym roku w miejsce wieprzowiny lub wołowiny postawimy na zdrowy drób?

Zamiast spędzać dzień przed telewizorem, wyjdźmy na spacer. W zależności od pogody możemy również pokusić się o ulepienie bałwana lub wzięcie udziału w kuligu. Każda forma aktywności sprzyja dobremu samopoczuciu i sprawi, że nie będziemy czuć się ociężali.

Być może kusi nas, aby raz po raz zaglądać do lodówki i podjadać smakołyki. Zadbajmy jednak o to, aby ograniczyć się do pięciu posiłków. Śniadanie, obiad i kolacja, a także dwie przekąski w ciągu dnia, to wystarczająco dużo okazji do tego, aby posmakować świątecznych specjałów, a jednocześnie się nie przejadać.

Jeżeli nie mamy silnej woli, a potrawy, których nie zjedliśmy podczas Wigilii kuszą nas, zalegając na półkach, możemy je zamrozić, zostawiając tylko tyle porcji, ile w danym czasie potrzebujemy.

Podsumowanie

W czasie Świąt wszystkie potrawy smakują wyjątkowo. Możemy się w nich rozsmakowywać, nie dopuszczając do przejadania się. Wystarczy kierować się powyższymi zasadami. Przygotowania wyjątkowej Wigilii, zakup produktów oraz sprzętów potrzebnych do przyrządzenia smacznych i zdrowych potraw, umożliwi krótkoterminowa pożyczka SOLVEN udzielana online. Do 1000 zł za 0%.